Mecatech schokdempers ontluchten

Mecatech schokdempers ontluchten

Om jou auto optimaal te laten presteren kun je natuurlijk niet zonder goed werkende schokdempers. Deze werken pas optimaal als er géén lucht in de schokdempers zit. Dus wanneer je merkt dat er toch lucht in je dempers zit, of als je andere demper-olie wilt gebruiken en een stappenplan zoekt hoe je je schokdempers moet bijvullen en ontluchten: hier is jouw gedetailleerde handleiding.

Hoe ontlucht ik Mecatech schokdempers

We starten met een set Mecatech silicon schokdempers. Dit kunnen de schokdempers zijn die zojuist, samen met je nieuwe chassis zijn binnengekomen, of wellicht heb je reeds een set van deze dempers in gebruik. Dit stappenplan kun je gebruiken bij het ontluchten van de schokdempers na het (opnieuw) vullen.

Mecatech Silicon Shocks set

 

Stap 1: Benodigdheden

Inbus 2mm

Oude doek

Demperolie in verschillende viscositeiten

Sleutel met steekwijdte 12mm

 

Stap 2: Schoonmaken en oude demperolie verwijderen

Het werkt natuurlijk veel prettiger wanneer de schokdempers eerst helemaal schoon gemaakt zijn. Dus vrij van stof, gras of ander vuil. Gebruik een oude handdoek of T-shirt om ze schoon te maken, een stuk schoonmaakpapier kan natuurlijk ook. Laat alle oude demperolie aflopen wanneer je deze wilt verversen of vervangen voor dikkere of dunnere olie.

 

Stap 3: Controleer de schokdempers

In het geval van gebruikte schokdempers: controleer of de teflon-bussen, de O-ringen en de keerring in de onderste demperafdichting nog in goede staat zijn. Controleer ook of de demperstangen niet gebogen zijn als het gevolg van een crash.

Zorg er ten allen tijde voor dat de afdichtingsseals en de ontluchtingsschroeven schoon zijn en vrij van vuil en rommel.

 

Stap 4: Vul de schokdempers met nieuwe olie

We vullen de schokdempers met high quality siliconen olie van HR-Creations. Hoewel er natuurlijk meerdere leveranciers zijn van demper olie geven we de voorkeur aan deze ollie op basis van de constante kwaliteit en de prijs / kwaliteit verhouding.

 

De viscositeit (dikte) van de olie is afhankelijk van de diameter van de gaten in de gebruikte zuiger in de schokdemper. Mecatech heeft hiervoor verschillende varianten. Actueel zijn dit zuigers met 1.5 en 1.8mm gaten.

 

Maar natuurlijk ook de temperatuur, track condities en layout van het circuit (vlak, hobbelig, of speciale hoge curbstones) zullen de keuze voor de dikte van de olie beiinvloeden. 

 

We zullen dat onderwerp verder in detail behandelen in een volgend artikel over de setup van de auto.  Als een goede basis voor de zuigers met 1.8mm gaten: gebruik 4000 olie achter en 8000 voor.

 

Nu maar eens werkelijk vullen; een goede tip is nog om de witte dop helemaal van de fles te draaien. Dit voorkomt dat er nog tijdens het vullen extra luchtbellen meekomen.

 

Zorg ervoor dat de dempers niet te vol zitten met olie; vul ze tot ongeveer halverwege de inwendige schroefdraad.

 

Gebruik in geen geval loctite of iets dergelijks om het onderste demperdeel te borgen of extra af te dichten! Indien wenselijk kun je een heel klein strookje Teflon PTFE tape gebruiken.

 

Stap 5: Verwijder elke vorm van luchtbellen

De demperolie in de hoofdbehuizing moet eerst helemaal vrij zijn luchtbellen. Met behulp van een vacuum container kan dit proces versneld worden. Heb je deze niet dan is het een kwestie van geduld. Een handig hulpmiddel is de demper standaard van ModelCarStudio (maar elke oude GRP of PMT velg zal ook prima werken)

Shock standard from ModelCarStudio

 

Stap 6: Re-assembly

Nadat er geen luchtbellen meer zichtbaar zijn in de olie kunnen we de demper zuiger zachtjes in de olie laten zakken. Zorg dat de afdichting ongeveer in het midden van de demperstang gepositioneerd zit. Draai en kantel nu voorzichtig de zuiger heel zachtjes in de olie. Er kunnen nog wat kleine luchtbelletjes ontsnappen wat natuurlijk goed is.

 

Wanneer je geen luchtbellen meer zit; draai de schroefafdichting een paar slagen in de behuizing. Zorg ervoor dat deze recht ingeschroefd wordt om beschadiging van de schroefdraad te voorkomen. Schroef nu de eerste ontluchtingsschroef volledig uit en draai de schroefafdichting nog een paar slagen in.

 

Bij elke slag zal er een kleine druppel olie uit de ontlichting komen. (Tijdens de eerste keer ontluchten zal er eerst nog lucht komen)

 

Met je vinger kun je deze druppel telkens in een oude doek of iets dergelijks afvegen. Op een gegeven moment zul je merken dat er geen luchtbelletjes meer in de olie zitten. Schroef nu de ontluchtingsschroef weer terug. 

 

Draai nu de schroefafdichting volledig in, maar druk nog niet de demperstang naar binnen; dit zal een beetje druk opbouwen in het demperhuis. Eventueel kleine luchtbelletjes worden nu richting de ontluchting gedrukt. 

 

Draai nu de 2e ontluchtingsschroef volledig uit. Je zult merken dat de olie er nu iets onder druk uitkomt. Houd een doek of iets soortgelijks bij de hand om deze olie gelijk op te vangen.

 

Druk nu langzaam de demperstang naar binnen tot ongeveerd 3/4 van de totale slag. meer naar binnen betekend minder rebound of zelfs te weinig olie in de dempers. Er zal opnieuw wat olie uit de ontluchting komen, en als het goed is zie je geen luchtbelletjes meer.

Warning-icon

Schroef nu de ontluchtingsschroef weer terug. Draai de ontluchtingsschroeven maar ook het onderste schroefdeel niet té vast. Dit kan de behuizing beschadigen.

 

Stap 7: Check and double check

Wanneer alle handelingen zijn voltooid is het tijd om te controleren of alle lucht compleet uit de demper verwijderd is. Je kunt dit doen door heel langzaam de demperstang volledig uit te trekken, en deze ook zachtjes weer terug te duwen. Wanneer je een "vrije slag" voelt betekend dit over het algemeen dat er te weinig olie in de demper zit, of nog te veel lucht. Voer dan boven beschreven handelingen nogmaals uit.

 

Wanneer het compleet nieuwe schokdempers zijn kan het noodzakelijk zijn het ontluchtingsproces een of meerdere keren te herhalen om er zeker van te zijn dat alle lucht uit de demper is. Met name in de dunne inwendige kanaaltjes naar de volume compensatie en de ontluchtingsschroeven kan een luchtbelletje achterblijven.

 

Maak na afloop je schokdemper weer netjes schoon zodat er geen siliconenolie meer op de demper zit. Deze trekt namelijk heel snel weer stof en rommel aan.

 

Stap 8: Finish - Race = On!

Hoewel deze handleiding geschreven is op basis van de Mecatech schokdempers, zijn de principes en sommige beschreven stappen vergelijkbaar met schokdempers van andere merken.

Mecatech Silicon Shocks exploded view

Exploded view van een Mecatech schokdemper; Wanneer je op de afbeelding klikt kom je gelijk bij alle verschillende onderdelen.

We zijn benieuwd naar je vragen en opmerkingen. Deel deze gerust hieronder.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »